S/Y Angelina

Segling med Angelina

Här kan du följa våra seglingsäventyr med S/Y Angelina.

MMSI 265733830
Anropssignal SE7483

Summering

Sommaren 2015Posted by Eva Sun, August 16, 2015 22:00:45
Åter i hemmahamnen söndagen den 16 augusti. Imorgon börjar jobbet igen. Dags att summera årets segling. Den varade nästan sex veckor. Det har varit en fantastisk segelsemester med massor av minnesvärda upplevelser, strapatser och människor.

Antal dagar: 42
Antal dagar till sjöss: 26
Seglad distans: 1163 nm
Besökta länder: Bornholm, Polen, Tyskland, Danmark, Sverige.
Resans höjdpunkt: Helgoland
Fullaste hamnen: Läsö
Hårdast vind: Christiansö och Helgoland, över 22 m/s.
Hårdast vind vid segling: Hanöbukten 15 m/s.
Gladast hamnkapten: Anholt
Mest spännande djuren: Tumlare och Havssulor

Kan inte komma på något mer just nu....
Saknas något?

Skånska syd och östkusten

Sommaren 2015Posted by Mats Sat, August 15, 2015 16:36:47
Vi kastade loss för att hinna med broöppningen kl 9 vid Falsterbokanalen på onsdag morgon, fint väder och lite vind. I Trelleborg gick vi in för att släppa av Alexandra som hellre ville åka till Liseberg med kompisar än att segla vidare med oss. Efter att ha anropat Hamnen på VHF:en fick vi gå in och lägga oss i fiskehamnen. Två lotsar som kom in strax före oss hjälpte till med angöringen.

Därefter fortsatte vi på en lugn slör. När vi rundat Sandhammaren fick vi en bra bog och farten ökade till närmare 8 knop och vi kom fram till Skillinge strax före midnatt. Ett besök i Skillinge Skeppshandel lockade varför vi valde att gå in i Skillinge. Tyvärr var Skeppshandeln "för evigt stängd" och flyttad till Simrishamn. Det blev en dag i hamn med lite båtfix, besök vid turistbyrån och rundtur i byn. Hamnkrogen var stängd för säsongen så det fick bli Bullen Berglunds Pilsnerkorv och pasta till middag.

På fredagen gick vi till Kivik för att träffa en kompis till Eva. Det blåste 12-14 m/s ostlig vind när vi gick in hamnen. Efter att ha försökt lägga till i Kiviks hamn i tre timmar på olika sätt och platser gav vi upp och gick vidare till Åhus. Östan pumpade in vågor och vinden tryckte Angelina omilt mot kajen.

På väg mot Åhus ökade vinden och vågorna ytterligare men Angelina seglade stadigt och fint på bidevind. I rännan in mot hamnen länsade vi i drygt 6 knop med bara mesanen uppe. Angjorde vid kajen utanför Absolut Vodka-fabriken. Två par i en motorbåt framför oss bjöd in oss på en drink för att få höra om dagens segling. De hade tänkte gå till Bornholm men vinden gjorde att det fick bli sightseeing i Åhus.

Vi ville inte avsluta semestern i förväg så vi stannade en dag i Åhus med bl.a. ett studiebesök på Absolut Experience Center.

Flakfortet och Höllviken

Sommaren 2015Posted by Mats Thu, August 13, 2015 22:41:09
Vi försökte segla ut ur hamnen i Landskrona men ganska snart tog vinden helt slut så vi fick starta motorn. Sedan blev det motorgång hela vägen till Flakfortet på ett spegelblankt Öresund. Perfekt tyckte Alexandra, inga segel som skuggade.

Flakfortet är en konstgjord ö byggd under första världskriget för att försvara Köpenhamn. Vi gick runt och tittade på ön, bunkrarna och de gamla logementen. På kvällen blev det årets första minigolfrunda och grillning.

Från Flakfortet seglade vi till Höllviken där Tommy och Lena, de tidigare ägarna till Angelina, tog emot på bryggan med en flaska Moët & Chandon som avnjöts i sittbrunn. Därefter bjöd de på en underbar middag med kräftor, grillspett, goda sallader och chokladkaka med hallon till efterrätt. Det blev en härlig kväll med mycket segelsnack, mest om Angelina då och nu.

Ven

Sommaren 2015Posted by Eva Mon, August 10, 2015 00:26:20
När vi seglade ut från Höganäs hamn dök en flock tumlare upp igen och började hoppa runt båten och andas högt. Kul att se!!!

Bra segling på läns genom sundet mellan Helsingborg och Helsingör med massor av båttrafik på alla håll. Framme vid Ven och Kyrkbackens hamn var det proppfullt i hamnen, lördag kväll. Vi ankrade upp söder om hamnen vid stranden istället, jättefint.
När vi åt middag började det dunka hög musik från ett strandparty, som sedan höll på hela natten till tio på morgonen efter. Tur att vi var så trötta efter gårdagens avskedsfest, vi sov ändå som stockankare hela natten.

Vi tog Dingelina (vår jolle) in till Kyrkbacken och tittade på Ven och åt glass. Sen seglade vi till Landskrona för att möta Alexandra som ska segla med oss ett par dagar.

Anholt

Sommaren 2015Posted by Mats Sun, August 09, 2015 23:50:58
Det blev en fin kryss till Anholt där vi la till utanpå en norsk skuta, Christiania, i en överfull hamn. Vid den obligatoriska kvällsgrillningen träffade vi Roland, en glad och munter tysk. Han blev överlycklig när vi visade honom en grillplats med glöd, så att han kunde sluta blåsa på sin egen kolhög.

Vi låg kvar en dag på Anholt för se lite av ön. Det blev picnic på utsiktsplatsen vid byn, vandring genom öknen (utan kameler och öl) och wienerbröd med chookooläääde på stranden.

Från Anholt hade vi tänkt att segla till Gilleleje men det var återigen motvind. Då det var M&M:s sista segeltur med oss beslöt vi att segla halvvind för att se vart vindarna bar. Efter en heldag med bra vind och god fart hamnade vi i Höganäs. På väg in i hamnen togs vi emot av en flock tumlare. I hamnen träffade vi vår tyske vän Roland igen. Han bjöd oss ombord på en schnapps fast hans fru låg och sov.

På lördag morgon lämnade vår gästbesättning oss och tog tåget till Stockholm. Det första de gjorde när de kom hem var att köpa sig en alldeles egen ketch smiley

Skagen och Läsö

Sommaren 2015Posted by Mats Tue, August 04, 2015 22:23:35
På lördag morgon kom Karsten och Dorthe för att visa oss Skagen. Vi besökte Råbjerg Mile, en stor sanddyn som sakta förflyttar sig tvärs över Jylland. Att ta sig upp på dynens högsta topp var som att gå genom en öken, bara lite svalare. Därefter besökte vi den Tillsandede Kirke, en kyrka som man varit tvungen att flytta för att sanden hotade att begrava den helt. Endast tornet var kvar. Dagen avslutades på Skagen Bryggeri där flera olika brygder avsmakades.

På söndagen kom Marianne och Mats för att segla med oss en vecka. Vi började med räkor och bubbelvin sedan blev det det obligatoriska besöket på Skagen Grenen och Skagen Bryggeri.

Måndag morgon seglade vi vidare till Läsö. Bra vind och sol, men lite kallt. En härlig segling trots kryss. Österby hamn på Läsö var full med båtar men vi hittade en plats utanpå två båtar som låg med ankare så vi fick också ro ut vårt hittills oanvända akterankare.

Tisdag morgon väcktes vi av dansken på båten innanför som skulle segla iväg. Han drog med sig vårt ankare när han backade ut så vi draggade. Sen körde han in peket i vår livboj. Vi låg nu vinkelrätt ut och spärrade både in- och utpassagen till hamnen.

När vi lagt oss till rätta igen tog vi gratisbussen till Byrum och besökte Saltsyderiet där vi fick lära oss allt om salttillverkning. Dagen avslutades med Jomfruhummer och Cava ombord medan regnet vräkte ner och åskan dånade runt omkring.

Hirtshals

Sommaren 2015Posted by Eva Sat, August 01, 2015 22:59:17
God vind från rätt håll IGEN när vi seglade vidare mot Hirtshals. Fin segling men kallt, kallt. Mats tog på sig långkalsonger under sjöstället, då kom solen fram och det blev genast lite varmare, han borde ha långkalsonger hela tiden smiley.

I Hirtshals hade vi en riktigt fin dag, soligt och ganska varmt. Vi tittade på fyren och gamla tyska bunkrar på stranden. Små hus låg mellan kullarna i sanddynorna.

Sen seglade vi vidare mot Skagen, ännu en underbar segling för slör, med en genomsnittsfart på 7,2 knop, och över 10 knop när Angelina surfade på de största vågorna. När vi passerade Skagens udde såg vi alla människor som ville vara längst ut på udden....

Äntligen medvind

Sommaren 2015Posted by Mats Tue, July 28, 2015 22:54:18
Efter att bunkrat tankarna fulla med skattefri diesel, 8:95 kr/l, lämnade vi Helgoland.
Nattens storm hade dragit vidare och vi hade 10-12 m/s MEDVIND. Ganska mycket dyningar och vågor från alla håll men Angelina gled fint fram genom vågorna.

Vi fick en mycket fin segling norrut längs Jyllands västkust med slör eller läns hela vägen upp till fiskehamnen Hanstholm, 199 nM på 33 timmar. Vi gick in i hamnen och såg bara fiskebåtar och fiskebåtar överallt. I sjökortet var Hanstholm angiven som gästhamn och vi letade oss allt längre in bland fiskebåtarna. Vi såg en segelbåt långsides en fiskebåt och gick närmare. Då kom en bil längs kajen och en kille hoppade ut och började gestikulera. Det var hamnkapten. Han visade oss till en plats bredvid ett begagnat vågkraftverk. När vi frågade var vi kunde betala hamnavgift skrattade han och sa att det inte kostade något och behövde vi el så var det bara att koppla in sladden. Fisklukten vande man sig vi efter några timmar smiley

Vi vaknade sent på tisdag morgon och bestämde oss för att stanna en natt till i Hanstholm. Promenad runt hamnen, bland fiskbutiker, fiskefabriker, rökerier, varv, skeppsbyggare och båttillbehör.

Lunch ombord med nyinköpta fiskfrikadeller, skaldjurssallad, olivbröd och mousserande vin. Middag åt vi på rökeriet.

Helgoland

Sommaren 2015Posted by Mats Sat, July 25, 2015 20:37:42
Utslussningen från Kielkanalen gick smidigt trots hällregn. Fin segling längs Elbe, 9 knop i medströmmen. Vi tog inte stora farleden utan en mindre väg ut genom deltat. Plötsligt visade ekolodet flera meter mindre vatten än sjökortet. Kombinationen med brytande vågor föröver gjorde att vi vände om och gick ut i stora farleden. På vår irrfärd fick vi se sälar på sanddynerna som växte upp runt om oss när tidvattnet sjönk.

När vi kommit ut i Nordsjön försökte vi kryssa västerut, ena bogen gick rakt norrut och den andra rakt söderut.
Motströmsmiley
Motorgång hela vägen ut till Helgoland.

En annalkande storm gav oss två hela dagar på Helgoland. En häftig ö med höga klippor och massor med häckande sjöfågel samt fina sandstränder. Rekommenderar den lokala specialiteten Kneiper.

Kielkanalen

Sommaren 2015Posted by Eva Wed, July 22, 2015 22:49:58
Vi la till precis utanför inslussningen till Kielkanalen i en liten hamn där alla båtar låg långsides vid smala bryggor. Det fanns en plats där vi precis lyckades pressa in oss, med en marginal på ett par decimeter till båt framför och bakom.

In igenom slussen på morgonen, rena barnleken att slussa här, märktes knappt att det var en slussning, men mycket låga kanter att hoppa ner till och hög stege att klättra upp på för att betala.

Kielkanalen tog vi på två dagar, med övernattning i Rendsburg, en fin liten stad med en gästhamn i en liten sidokanal. Vädret var bra, första dagen var det hård motvind, tur att det var förbjudet att segla, för smalt för en kryss. Andra dagen var det varmt och soligt hela dagen.

Vi mötte massor av jättestora fartyg, då kände sig Angelina som en liten jolle.

Burg

Sommaren 2015Posted by Mats Wed, July 22, 2015 22:20:19
Vi lämnade Mön med alla segel uppe och satte av med 7 knop i bidevind. Efter ett tag ökade vinden och vi tog ner storseglet. Snart gjorde vi 7 knop igen med bara genua och mesan. Det blev en härlig kryss hela vägen till Burg där vi angjorde mitt i natten, när vi tillslut hittade rätt hamn.

I Burg övade vi bunkring....

Mön

Sommaren 2015Posted by Eva Fri, July 17, 2015 23:45:09
Långa muddrade rännor ut från Stralsund och Rügen, motorgång. Sedan segling med bra fart 5-6 knop norrut mot Danmark igen. Vi passerade en farled med mycket lastfartyg.
Hamnen på Mön angjordes kl 00.30 i kolmörker, det gick fint att hitta en plats att förtöja i fiskehamnen.

Vi betalade ingen hamnavgift eftersom vi kom fram på morgonen. När vi vaknade satt det en lapp på båten att vi skulle kontakta hamnkapten. Han ville ha betalt ?!? Det fick han och då blev han glad smiley

Långpromenad längs stranden till Möns Klint, över 100 meter höga klinter stupar rakt ner, bitar faller ner ibland så stranden beträds på egen risk.

Stettiner Haff

Sommaren 2015Posted by Mats Fri, July 17, 2015 23:21:13
Vi lämnade Swinoujscie lite försenade då kylen hade stannat på natten. Det blev lunch ombord i den långa kanalen ned till innanhavet Stettiner Haff.

När kanalen mynnade ut satte vi segel. Motvind men i en stor bred lagun finns ju plats att kryssa - trodde vi. Vi hade inte kommit långt utanför den mycket smala farleden fören det dök upp en fiske odling rakt föröver. Och en till, och en till..... Bara att hala segel, starta motorn och rätta in sig i ledet som alla andra.

En bit söder om Wolgast låg Zecheriner Brücke. Vi hade missat att kolla när det var broöppning. Satte på VHF:en strax innan och fick höra att nästa broöppning var om 30 minuter. Full fart med motorn och vi hann precis. Nästa broöppning var 4 timmar senare. Massor med Angry Birds gjorde färden till Wolgast och därefter Stralsund lättnavigerad.

I Stralsund låg vi två nätter i City Marina centralt i den gamla Hansastaden. Sightseeing blandat med att leta båttillbehörsaffär. Vi hittade en Thomas som hade en marinservicefirma. Han hjälpe oss att få tag på fyra nya förbrukningsbatterier och installera dom. Bilden över Stralsund, med hamnen i bakgrunden, är tagen 366 steg upp i tornet på St Marienkirche.

Vind och hav

Sommaren 2015Posted by Mats Sun, July 12, 2015 20:36:26
Båtgrannen pratade med hamnkapten och sa att vi vägrade betala hamnavgift eftersom vi inte kunde lämna hamnen. Han hotade med fängelse i Dr. Dampes gamla cell men vi hävdade nödhamn. Bilden visar hamnen vid drygt 20 m/s.

Efter fyra dygn dygn lämnade vi Christiansö för vidare färd mot Polen på lördag förmiddag. Vi ville inte segla iväg för tidigt då vi vill komma fram när det blivit ljust i Swinoujscie. Det blev en fin segling med sol, lagom vind och snälla vågor. Klockan 8 angjorde vi Marina Swinoujscie.

Mitt i natten

Sommaren 2015Posted by Mats Thu, July 09, 2015 23:49:56
Torsdag natt. DUNS, DUNS vad var det? DUNS, upp å på med kläderna. Står vi på grund? Nej, vi slår mot stenkajen. Bojen draggar! Vad gör vi nu? Klockan är fyra på morgonen, 17m/s.
Fäster i båtgrannens boj. Grannens båt kommer farligt nära kajen.
Väcker grannen, snor en eka av en fiskare för att lägga ut en tamp till en ledig boj.
Nu ligger vi tryggt hoppas vi.
Bara småskrap på fören, inget allvarligt.

Torsdagen blir blåsig, upp till 20 m/s men Angelina ligger tryggt på Christiansö förtöjd vid fyra bojar och tre tampar i land.

En av våra nya vänner på Christiansö, Kapten Havssula.

Christiansö

Sommaren 2015Posted by Eva Wed, July 08, 2015 22:41:41
Vi är nu på Christiansö vid Bornholm. Seglingen hit gick jättebra kanonväder 10 m/s 8 knop.
Det blåser kuling nu, vi väntar på lite lugnare vindar innan avfärd söderut.

Vi kunde inte slänga sopor på Christiansö, förstod inte hur man skulle göra smiley

Plocka upp två påsar ur tunna 1, släng en i tunna 2 och en i tunna 3?

Sjösättning

Sommaren 2015Posted by Mats Sun, July 05, 2015 16:11:57
Den 18 april var det dags att sjösätta Angelina efter en lång och blåsig vinter. I januari tog stormen Egon Angelinas presenning. Resten av vintern fick hon ligga otäckt men det fungerade utmärkt.