S/Y Angelina

S/Y Angelina

Segling med Angelina

Här kan du följa våra seglingsäventyr med S/Y Angelina.


MMSI 265733830
Anropssignal SE7483

Sverige och hemma igen

Mot Europa igenPosted by Eva Sun, September 10, 2017 21:34:38

Lördagen den 9 september kl 15.00 angjorde vi hemmahamnen Hermans Heja i Sölvesborg. En bra bit utanför Valjeviken blev vi mötta av två båtar från SSS (Sölvesborgs Segelsällskap), det var Rune och Gunnar som kom ut för att möta oss och segla in tillsammans med oss.

Eftersom vi bestämt att vara i hamn kl 15:00 seglade vi långsamt med bara en liten flik av genuan utrullad för att inte komma in för tidigt. Regnet vräkte ner men vi kände oss ändå välkomna hem när släkt och vänner från båtklubben stod och väntade på oss. Även lokaltidningen BLT mötte upp och kom för en intervju (länk till reportaget i måndagens tidning).

Gästflaggorna från alla länder vi besökt hissade och det stora flaggspelet.

Peter hälsar oss välkomna hem och lämnar över blommor från SSS.

I en vecka har vi varit i Sverige.
Första hamnen i Sverige blev Malmö där vi besökte en Volvo Penta-verkstad och fick vår läckande kylvattenpump lagad. I Malmö passade vi också på att hälsa på Evas dotter Alexandra och pojkvännen Safet, som precis flyttat till Malmö och skaffat lägenhet där.

Vidare seglade vi till Höllviken där vi hälsade på Angelinas förra ägare Tommy och Lena. Där blev vi bjudna på jättegod grillmiddag och en mycket trevlig kväll.

Passage genom Falsterbokanalen

Vi ankrade utanför Abbekås där vi hade en egen grillkväll.

Kåseberga hamn

Ale Stenar vid Kåseberga

Vi gjorde även mellanlandningar i Simrishamn och Åhus för att njuta lite mer av friheten innan vi seglade den sista biten hem. Nu har vi lite att göra innan det är dags att återgå till vardagslivet och arbete.

Om ett par dagar kommer det ett blogginlägg med en summering av vårt äventyr.





Tyskland och Danmark

Mot Europa igenPosted by Mats Sun, September 03, 2017 21:49:38

Helgoland är en tysk ö i Nordsjön ca 35 M från kusten. Den charmiga ön är ett populärt turistmål där kurhotell, ett rikt fågelliv och taxfree shopping lockar. Dieseln kostar 8:50 SEK så vi passade på att toppfylla tanken.

HelgolandMassor med havssulor, men inga albatrosser smiley
Gladaste havssulan på ön
En av många sälar

När man går uppför Elbe till Brunsbüttel, där man slussar in till Kielkanalen, är det viktigt att man har koll på tidvatten och strömmar. Vi lyckades pricka in det perfekt och hade 3-4 knops medström uppför hela floden. Fick slussa in ensamma i stora slussen.

I marinan i Brunsbüttel låg vi långsides, utanpå tre mindre båtar. Givetvis skulle den näst innersta båten iväg tidigare än tidigt morgonen efter. Strax före kl. 6 var vi uppe för att flytta på oss. Det var en lugn fin morgon så vi beslöt att lämna hamnen vi också. Vi kom inte långt innan dimman slog till och sikten försvann under ett par timmar. Spännande att möta 150 meter långa containerfartyg i en smal kanal i dimma.

En av alla de färjor som korsar kanalen just när man passerar

Oljetanker som höll på att vända mitt i kanalen

När de mötande fartygen kör om varandra blir det trångt

Halvvägs genom kanalen tändes laddningslampan på instrumentpanelen – kilremmen till extrageneratorn hade gått av. När vi stannade i Rendsburg för att byta rem upptäckte vi att axeltätningen till kylvattenpumpen läckte, inte så mycket men vattnet droppar gärna ner på kilremmarna. Vi upptäckte också att remmen legat emot kylvattenslangen som nötts kraftigt, det var nästan hål. Remmen byttes och kylvattenslangen lagades provisorisk. Förhoppningsvis skulle den hålla till vi kom till Sverige igen.

Före detta kilrem

I slussen i Holtenau slussade vi ut tillsammans med ett större containerfartyg, två segelbåtar och tre roddbåtar! En av roddbåtarna hade svensk flagga. Det var ett gäng Göteborgare som var på besök på Kiels roddklubb.

Slussen i Holtenau


Vi ankrade utanför Orthmüle Marina i Heiligenhafen. Nästa dag flyttade vi in i marinan för att kunna fylla Angelina med öl och vin från Calles. På kvällen grillade vi vid hamnens fina grillplats.

Grillning i solnedgången

Det blev en nattsegling till Danmark. Ett besök i fiskrökeriet är ett måste i Dragör. Två sorters rökt lax, deller (danska fiskbullar) och krabbsallad inhandlades för våra sista danska kronor. Det räckte till två luncher och en middag.

Solnedgång på väg till Danmark

En av gränderna i DragörDansk cykel

Nu är vi snart hemma igen. Vi räknar med att angöra hemmahamnen Hermans Heja lördagen den 9 september kl 15:00 (om vindgudarna är med oss).



Holland

Mot Europa igenPosted by Eva Tue, August 22, 2017 23:21:36

Kanaler, slussar och broar är det som gäller i Holland. Det blir en hel del motorgång, trots att man kan segla vissa sträckor om man inte har motvind (vilket vi hade i början). Det blir också en hel del väntan på slussning och på att broar ska öppnas. Vissa järnvägsbroar öppnas bara morgon och kväll, andra broar öppnas så fort det kommer segelbåtar.

En del vill inte vänta på broöppningar...

Broöppning för oss och alla andra.

Vi gick kanaler från Vlissingen (på gränsen mot Belgien) upp till IJsselmeer norr om Amsterdam för att sedan gå ut i Nordsjön (det finns kanaler att gå vidare österut men de är något grunda för vår båt som har ett djupgående på 2,1m ).

Ibland ligger kanalerna högre än omgivningen.

Det är inte bara små båtar i kanalerna.
Vilken sida ska man gå om en rödgrön prick??????

Middelburg var en fin liten stad, med typiskt holländska hus och många smala kanaler.

Willemstad hette nästa stad vi stannade i. Vi låg mitt i centrum i den mysiga staden. Kanalen runt staden är formad som en stjärna, som vi promenerade runt på vår kvällspromenad.

I sjön IJsselmonde, precis söder om Amsterdam, stannade vi en natt och en dag för att vänta på nattkonvojen som vi skulle följa genom Amsterdam. Den startade kl 23.40. Då gick 13 segelbåtar i konvoj genom Amsterdam. Man gör detta på natten för att inte störa trafiken så mycket, när många broar (bl a motorväg- och järnvägsbroar) behöver öppnas för att släppa igenom båtar. Det är en spännande upplevelse.

Efter sista järnvägsbron la vi till vid en kaj mitt i sta’n (egentligen fick man bara ligga där för att vänta på broöppning, men de flesta stannade där för att sova några timmar så det gjorde vi också). Nästa morgon gick vi vidare till hamnen Sixhaven, som visade sig vara en väldigt trång hamn där de knödde in många fler båtar än vad som fanns platser till (vi låg först på tvären utanför tre båtar som inte kunde komma ut förrän vi flyttade oss, sedan fick vi en ”riktig plats”).

Vid kaj i Amsterdam.

Amsterdam....

I Amsterdam passade vi på att åka runt med vår jolle (försedd med svensk flagg) på kanalerna mitt inne i staden. Det var ett kul sätt att se Amsterdam, husbåtar som ligger längs kanalerna, turbåtar och småbåtar som åker runt och folk och cyklar på broar, gator och kaféer.

Bland husbåtar...Smala fina kanaler
På kvällen tänds broarna...

I IJsselmeer stannade vi i Lelystad där vi bl a tittade på Batavia, en replica av ett skepp från 1600-talet. Vi låg kvar en extra natt i Lelystad pga mycket vind och åska innan vi seglade vidare upp till Makkum i norra Ijsselmeer där vi skulle genom sista slussen för att komma ut i Nordsjön.

Batavia

Vi passerade 57 broar och 10 slussar på vår segling genom Holland (de broar vi åkte jolle under är inte medräknade).



Sofia skriver

Mot Europa igenPosted by Eva Sat, August 19, 2017 11:58:36
Tack så jättemycket för att jag fick segla med er en vecka!

Seglingen var fantastisk förutom den dag jag blev sjösjuk.
Naturen på kanalöarna var helt otrolig!

Allt på resan var verkligen toppen om man bortser från regnvädret på Sark.

Ett extra plus var att jag fick äta crumpets i mängder.



England (och lite Belgien)

Mot Europa igenPosted by Mats Thu, August 10, 2017 21:32:11

Seglingen över Engelska Kanalen började utan vind men efter någon timme började det blåsa allt mer. Det blev en solig och fin segling till Studland Bay strax väster om Isle of Wight där vi ankrade en natt för att slippa gå in genom The Needle och angöra Portsmouth i mörker.

Studland Bay omgiven av vita kalkstensklippor

The Needle är det västra sundet mellan Isle of Wight och England och är ökänd för sitt ”race”. Det är kraftiga tidvattenströmmar, som i kombination med relativt litet djup och ojämn botten, skapar branta vågor, virvlar och ”overfalls”. I vår bok står att ”the area is liable to be uncomfortable at the best, in heavy weather it can be dangerous”.

Vad hade vi för väder då? Hård vind 16-18 m/s, ösregn och dålig sikt. Vi var tvungna att segla vidare då vi skulle lämna av Sofia som skulle flyga hem och hade bara två dagar på oss. Dagen efter skulle det blåsa ännu mer. Men det gick fint, lite blött men en härlig segling i halvvind och själva inloppet till The Needle som vi bävat lite för var inga problem alls för Angelina.

Isle of Wights västra udde.

Väl innanför Isle of Wight pågick Cowes Week, en stor regatta. Förutom Volvo Ocean Race-båtarna var ARC-vinnaren Rambler och båtarna från Clipper Round the World Race där liksom ytterligare ett par hundra tävlingsbåtar.

När vi gled fram för revad genua i våglä från Isle of Wight och försökte hålla oss ur vägen för de seglande växte hornen ut. Vi rullade ut hela genuan och forsande fram i den hårda vinden, tillräckligt fort för att inte amatörklassen kunde komma ikapp smiley

En av Volvo-båtarna

. ARC-vinnaren Rambler

Clipper-båtarna

I Royal Clarence Marina fick vi sista gästplatsen, långsides precis vid hamnkontoret. Marinan ligger på västra sidan av Portsmouths hamn. Med färja gick det dock snabbt att ta sig över till andra sidan för shopping, sightseeing m.m.

Det visade sig att det fanns några platser till i marinan.


När vi släppt av Sofia på tåget tog vi en buss till Marine Super Store, en underbart stor båttillbehörsbutik med prisgaranti på alla varorna. Det blev stövlar till Eva (ja-det regnar i England också) och en massa annat som vi inte visste vi behövde.

The Spinnaker Tower i inloppet till Portsmouth hamn.

På söndagen lämnade vi England för att gå mot Vlissingen i södra Holland och korsa Engelska kanalen där den är som smalast, vid Dover – Calais. Det är en segling på ca 200 M och med rätt planering skulle vi kunna var framme på tisdag morgon. Väder vind och ström gick som omväxling i vår riktning och för att slippa slussa in i till en okänd marina vid midnatt, valde vi att ankra på den Belgiska sidan av Westerschelde, mittemot Vlissingen.

Vår lappade genacker klarade ännu en segling.

Möte på Kanalen.

Det blev en annorlunda ankring, på svaj i 3 knops ström som vid 4:a-tiden på morgonen bytte riktning. Inte långt ifrån oss passerade ett pärlband med pråmar och lastfartyg. På morgonen efter slussade vi in i hamnen i Vissingen óch fick en plats i marinan. Men mer om det i nästa inlägg.

Belgisk soluppgång



Kanalöarna

Mot Europa igenPosted by Eva Thu, August 03, 2017 00:51:23

Nu har vi kommit till platser där det finns en dimension till i seglingen och hamnlivet. Tidvatten och strömmar är väldigt spännande och ovant för oss nordbor. På Guernsey var tidvattenskillnaden som mest 9,1 meter, det är mycket. I hamnen har man en sill (kant) som gör att vattnet stannar kvar inne i hamnen, denna sill är 4,2 meter över nollnivån och då var det 2 meter på djupaste platsen i marinan. Där låg vi, som har ett djupgående på 2,1 meter (alltså stod vi på botten när det var lågvatten). När det var högvatten var det nästan 8 meter djupt.

Sill som håller vattnet kvar i marinan.

På Guernsey fick vi besök av Evas dotter Sofia. Först tittade vi på Little Chapel, klätt i mosaik (bitar av trasigt porslin) både ut- och invändigt.

Nästa dag åkte vi buss runt och tittade på Guernsey och vandrade några sträckor.

Fina vyer.Glad Sofia.

Vägen ut till ön Lihou Island, dit man bara kan gå när det är lågvatten.Klättring, Sofia på väg till toppen av klippan.

Lördagen tog vi en färja ut till ön Sark. På ön finns det inga bilar, man kan åka häst-och-vagn eller traktor.
...eller så kan man hyra cyklar
... men man får inte cykla nerför.

Vi valde att gå. Som tur var tog vi den tidiga färjan klockan åtta så vi fick ett par timmar med hyfsat väder när vi promenerade runt ön. Vi gick bl a ut till Little Sark där det går en spektakulär väg.

När vi kommit dit började det regna och sedan regnade det mer och mer.

Det fanns elstängsel, Mats laddar mobilen...

På söndagen lämnade vi Guernsey. Klockan 11 var det tillräckligt djupt vatten, så vi kom ut ur marinan och bort till bränslebryggan där vi tankade billig diesel, 6,50 sek/l. Sedan seglade vi med strömmen mot Alderney. Som mest kom vi upp i 10 knop, tidvattenströmmar är bra, bara man lyckas följa med dom och inte mot.

På Alderney la vi till vid en boj (det finns ingen riktig marina där). Vi fick en härlig solig dag då vi promenerade runt ön och tittade på fåglar, fort, grisar, stränder mm.

Ett av alla fort.

Några av de 12000 Havssulorna som häckar på fågelöarna vid Alderney.Sofia och Eva i solskenet.

Bakskärmen på en bil... på den här ön har folk humor.Ett fort vid en fin strand.En annan fin strand
Hopp!Roliga hus i byn.



Summering av överseglingen

Mot Europa igenPosted by Mats Sun, July 23, 2017 21:39:18

Klockan två på morgonen den 21 juli gled vi in i St Peters Port på Guernsey. Sista biten över Biscaya och in i Engelska Kanalen fick vi en gale (styv kuling). Vi slörade de sista tjugofyra timmarna i en vind på 15-20 m/s och forsade fram under ett par timmar med en snittfart på 10 knop (med lite hjälp av medströmmen).

Svårt att se mötande fatyg i vågorna.

Solnedgång

Detta var den mest krävande överseglingen hittills. Egentligen inte så jobbig, men i jämförelse med de tidigare överfarterna vi gjort som varit lugna och fina. Det började bra med 2 dygns ganska hård bidevind, sedan 6 dygns kryssande i gropig sjö. Sista två dygnen fick vi mycket vind akterifrån, men då gick det å andra sidan undan.

Snabblunch

Loggbok måste skrivas även om det gungar.


Vid flera tillfällen såg vi valar. Det är alltid lika fascinerande att se dessa stora djur. Vi ett tillfälle var vi tvungna att starta motorn för att inte krocka med två Kaskelotvalar som simmade på kollisionskurs. Bäst att vara på säkra sidan. Innan vi lämnade Azorerna läste vi om en engelsk Hallberg Rassy som sjönk efter en kollision med en val på samma rutt som vi seglade. Här är artikeln.

Valar

Delfiner

Vem lägger ut en mooring på 3000 meters djup?


På Biscaya träffade vi på Ioda, en fransk båt vi pratat med i hamnen på Sao Miguel och som avsegade samtidigt som oss. De hade valt att gå norrut från Sao Miguel enligt den traditionella rutten och hade först kryssat två dygn för att sedan gå för motor tre dygn genom stiltjebältet. Därefter hade de fått mycket vind under flera dygn. Det känns som om vi valde rätt väg och gick österut i början.

En stormsvala slog sig ner och vilade i sittbrunnen ett par timmar en natt.

Lite fakta från överseglingen:

1542 nm blev den seglade sträckan (alltså gick vi en omväg på 324 nm)
11,5 dygn tog överseglingen
5,6 knop blev snittfarten
30 timmar gick vi för motor (vid för lite vind)
2 segelbåtar såg vi på hela tiden
5 gånger såg vi valar
9 dagar fick vi besök av delfiner

2 havssköldpaddor dök upp halvvägs, mitt ute i ingenting
4 grader sjönk vattentemperaturen 19-15°C – FÄRDIGBADAT!



9 dygn från Azorerna

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Wed, July 19, 2017 21:50:56

Äntligen vind från rätt håll, dock kanske lite mer än önskat för att passera Biscaya. Efter ett halvt dygn med stiltje och motorgång seglar vi sedan i natt halvvind 10-15 m/s. Det går undan, sällan under 7 knop. Ganska höga vågor samt sol och regn om vartannat. Vinden ska, enligt prognosen, hålla i sig ett dygn till för att sedan öka lite till innan det mojnar ordentligt. Gissar på knappt tre dygn kvar till Guernsey. Vi får nya prognoser två gånger per dygn och de ändras från gång till gång vilket ökar spänningen :-)

I natt fick vi sällskap av en trött stormsvala som kom och vilade ett par timmar på durken i sittbrunnen.

Position 19/7 13:00 UTC 46 12N 09 35V

6 dygn från Azorerna

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Mon, July 17, 2017 09:37:07
Vi kryssar vidare mot Guernsey. Efter att ha kryssat i sex dygn börjar vi tröttna på att allt lutar 20-35 grader hela tiden så att det är svårt att göra saker. Vi har därför gått norrut eller nordväst (blir det ju) och nu kommit upp till stiltjet där vi gått för motor några timmar medan vi passat på att duscha och ha det skönt i solen.

Vi hade nyss besök av en flock delfiner som hoppade högt och visade upp sig. Om några timmar har vi seglat halvvägs och då blir det traditionsenligt bubbel. Nu går vi österut igen och imorgon har prognoserna lovat vridande vind så vi slipper kryssa.

Position 16/7 13:00 UTC 43 35N 16 20V

4 dygn från Azorerna

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sat, July 15, 2017 12:27:46
Den traditionella rutten från Azorerna till Engelska Kanalen är att först gå norrut till 45N och därefter styra ONO. Ett stort stiltjebälte norr om Azorerna medförde att vi i så fall skulle varit tvungna att gå tre-fyra dygn för motor innan vi skulle få vind för att kunna sätta kurs mot Engelska Kanalen.

Vi valde att istället gå en rutt söder och öster runt stiltjebältet. Vi har bra vind men tyvärr rakt i nosen. Det innebär att vi kryssar mot NO, med bogen växelvis mot Lissabon och Grönland. Det går sakta i färdriktningen men vi seglar i alla fall.

Vi har inte börjat fiska än, men snart är det färska köttet uppätet och då ska draget i vattnet.

Position 14/7 13:00 UTC 41 31N 17 37V

2 dygn från Azorerna

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Wed, July 12, 2017 17:26:51
Avsegling från Ponta Delgada på Sao Miguel den 10/7 kl 13. Sedan har vi haft två dygn med bra segling för bidevind. Vi har kunnat gå en ganska bra kurs men har nu behövt styra nästan rakt österut. Enligt väderprognoserna får vi gå österut något dygn innan vinden vrider så vi kan komma i önskad riktning igen.

Igår såg vi två Kaskelotvalar som följde båten och simmade på kollisionskurs på vår läsida. Eftersom det inte går att styra bort från dom då om de kommer för nära startade vi motorn, då stannade de upp och försvann akterut.

Position 12/7 13:00 UTC 40 21N 21 37V kög 85gr

Östra Azorerna

Mot Europa igenPosted by Mats Sun, July 09, 2017 22:53:29

Det är 95 M mellan Terceira och Sao Miguel vilket tar knappt ett dygn att segla. Efter två timmars motorgång fick vi en fin segling för bidevind i ganska svaga vindar. Inklareringen i Ponta Delgada var en av de smidigaste hittills. Det tog bara 10 minuter att besöka hamnkontoret, polisen och immigration.

Containerfartygen tar även med bilar mellan öarna.
En härlig blandning av gammalt och nytt i Ponta Delgada.

På Sao Miguel fick vi besök av Yani och Maria som tagit en charterresa hit för att träffa oss. Vi tog med dom på en liten segeltur till Ilheu da Vila utanför grannstaden. Det är en liten vulkanaö med öppning i sida in till badbar lagun inne i kratern.

Ilheu da Vila

Precis när vi ankrat utanför ön kom Policia Maritima och sa att vi inte fick ankra där. Vi hade besökt polisen vid hamnkontort som gett oss klartecken men det hjälpte inte. Vi fick flytta oss, ankra utanför hamnpiren och bada från båten istället.

"Segling va ju inte så dumt...."

Vi hyrde bil tillsammans med Yani och Maria två dagar för att få se ön. San Miguel är den mest ”turistiga” av Azoröarna och här fanns det massor att se. Förutom miljontals med Hortensia bjuds det på bad i varna källor och underbara vyer.

Fyra meter höga Hortensiahäckar är en vanlig syn.

Bad i en naturlig pool i havet där det rinner ut varmt vatten från den närliggande vulkanen.

Poolen sedd uppifrån.

Blommande träd vid en av vulkansjörna.

Kratersjöarna Lagoa Verde och Lagoa Azul.

Akvedukt.

Glada turister på äventyr.

Besök på en annanasodling.

En specialitet här är att utnyttja värmen i marken och laga mat i nedgrävda grytor. Givetvis provade vi denna rätt på en restaurang i den närliggande byn.

Bad i en varm källa.

Yani, Maria Mats och Eva badar i 36 gradigt järnhaltigt vatten.


Middag på Tosca, en av Ponta Delgadas bästa restauranger. Menyerna var som dagstidningar.


I morgon eller på tisdag lämnar vi troligtvis Azorerna för att segla till Guernsey. Det är en segling som tar 10-15 dygn beroende på vindstyrka och vindriktning. Vi kommer att försöka lägga in ett par blogginlägg under överseglingen via satellit och med hjälp av Evas dotter Sofia.



Mellersta Azorerna

Mot Europa igenPosted by Eva Sun, July 02, 2017 01:20:51

Faial

På ön Faials östra sida ligger staden Horta. Det är den plats alla som seglar till Azorerna kommer till. På piren i Horta ska man göra en målning som visar vilka båtar som varit där. Angelina har ju varit där förut med förra ägaren Tommy, vi letade efter deras målning från 1993 och 1999, men den var tyvärr övermålad, vilket de blir efter ett tag när färgerna börjar synas dåligt.

Hela piren är full av målningar.

Så här blev vår bild

”Peters café sport” är seglarnas mötesplats

Horta är Hortensiornas ö.

Pico

Vi tog färja över till Pico eftersom det inte finns någon bra hamn eller ankring där. Där hyrde vi en bil och körde runt och tittade på massor av fina platser.

Vulkanen Pico

Vi hittade en egen lavatunnel

Lavaformationer

Vinodlingar

Lavatunnel ”Gruta das Torres”

Sao Jorge

Vi seglade i fina vindar till Vila das Velas på ön Sao Jorge där vi ankrade utanför marinan nedanför en hög klippa där massor av Gulnäbbad Lira skränade i skymningen.

Vi hyrde bil tillsammans med Frederic och Melanie på den franska båten Arwen, som vi lärt känna under resan.

På toppen av ön.

Melanie och Frederic

Bad i en ”natural pool” fantastiskt fint men bara 19 grader i vattnet.

Utsikt

Hike

Det var fest i byn där det bjöds på ost, bröd och vin (allt lokalt från Sao Jorge). Alla seglare var där. Vi umgicks med en tysk, en engelsk, en holländsk, en amerikansk och flera franska båtar. Mycket trevlig kväll.

Terceira

På seglingen till Terceira passerar man mellan Sao Jorge och Pico. Det är där det är som mest valar vid Azorerna. Vi hade en perfekt segling med gennaker mellan öarna och såg valar vid fyra tillfällen, totalt tio stycken (stora valar som sprutade höga valsprut).


Dessutom hade vi många delfiner som lekte hos oss en stund.

Och som om det inte skulle vara nog fick vi napp, en fin liten tonfisk som blev en lagom middag åt oss när vi ankrat upp.

Vi ankrade utanför marinan i Angra do Heroismo. Det var ganska många båtar som ankrade och många i marinan eftersom det var festival i sta´n. Staden är med på Unescos Världsarvslista med massor av fina hus, restaurerat i gammal stil efter en jordbävning.


Ankring utanför hamnen och badstranden.

Vi gick en vandringsled på Monte Brasil där vi bl a fick se hjortar.

...och massor av liljor.

På Terceira är Bullfighting en stor grej (även kallat Bull on a rope). Tjuren släpps ut på en avspärrad gata där folk sitter uppe på balkonger och murar. De modigaste är ute på gatan och retas med tjuren som springer runt och blir argare och argare. Ibland hoppar tjuren upp på murar och välter ner folk eller jagar runt dom på en åker. Tjuren sitter fast i ett rep som ett gäng starka män håller i så att de inte kan komma hur långt som helst. Detta var vi ju bara tvungna att beskåda.

Även på denna ö hyrde vi bil tillsammans med Arwens besättning.

Bad i ”natural pool.

Furnas Do Enoxfre, där det ryker och ångar mystiskt i ett vulkaniskt lavafält.

Gruta do Aldar do Carvao – En fantastisk djup vulkan som man kunde gå ner i, 90 m ner där var en sjö.

Nedgången i vulkanen inifrån.

Melanie nere i en lavatunnel.

Vyer





Västra Azorerna

Mot Europa igenPosted by Mats Sun, June 18, 2017 23:00:24

Azorerna är en Portugisisk ögrupp mitt i Atlanten som består av nio öar i tre grupper. Den västra gruppen utgörs av Flores och Corvo, den mellersta av Faial, Pico, São Jorge, Terceira och Graciosa och den längst till öster av São Miguel och Santa Maria.

Flores är blommornas ö

I anslutning till marinan på Flores fanns en fin grillplats med flera murade grillar och bord med tak över. En av de första kvällarna grillade vi tillsammans med Elisabeth och Vim på båten Bengt. Under kvällen dök det upp fler och fler seglare från de andra båtarna så det blev ett riktigt stort grillparty efter ett tag.

För att få se Flores hyrde vi bil en dag tillsammans med Elisabeth och Vim. Det är svårt att beskriva hur fint Flores är med ord så det får bli med bilder istället.

Det finns många kratersjöar på Flores

En annan sjö
Otroligt många vattenfall

Utsiktspunkt där man kan se 22 vattenfall samtidigt.

Vyer från några andra utsiktsplatser...

Och så några bilder som visar att det inte är lätt att hitta en ankarvik eller en annan hamn än marinan i Lajes på ön Flores.

Porto Ponta Delgada

Porto Fajã Grande
Rekommenderad ankarvik (enl. vår "pilot book") i Fajã Grande. Dock med tillägget att det bör vara lugnt väder.


På Corvo är det ännu svårare att angöra med egen båt så vi fuskade lite och tog färjan dit. Det går en färja per dag från huvudstaden Santa Cruz dit man kunde ta sig med lokalbuss. Men färjan från Corvo kommer tillbaka efter att sista bussen går mot Lajes så vi var lite tvekande hur vi skulle göra och letade tidtabeller på nätet. Av en slump såg vi att det en gång i månaden gick en färja även från Lajes – två dagar senare. Färjan la till precis bakom Angelina - privatfärja skrattade våra amerikanska båtgrannar.

Färjan Ariel bakom Angelina

På väg uppför backen från hamnen på Corvo undrade en ”local” om vi skulle upp till Caldeirão, vulkanen. Det skulle vi och då pekade han på en minibuss och sa att den gick till dit. Vilken service. Minibussen tog oss de 5 km till kanten på vulkankratern där vandringsleden ner i kratern började. Det blev en fin tur runt sjöarna nere i kratern i växelvis sol och dimma.

Kratern Caldeirão

Kraterinnevånare
Dimman kom och gick

Sedan gick vi tillbaka ner till hamnen igen och var där lagom tills att färjan skulle gå.

Vila Nova med hamn

Hundar i Vila Nova (Samma bild på hundarna såg vi efteråt i vår "pilot book".

Söder om Santa Cruz på Flores ligger en grotta. Eva, som stod bredvid styrmannen, pekade på den och kommenterade grottan. Han kunde ingen engelska utan styrde dit istället för att visa oss den. Gruta dos Enxaréus är 50 m lång och 25 m bred och har varit ett gömställe för pirater förr i tiden. Väl framme vid grottan styrde han in färjan i grottan, vände runt och sedan ut igen.

Eva vill också köra båt
Gruta dos Enxaréus
Inne i grottan


Efter en vecka på Flores seglade vi vidare till Horta på Faial. De 135 NM tog knappt ett dygn i lätta vindar.







Summering av överseglingen

Mot Europa igenPosted by Eva Thu, June 08, 2017 21:09:18

Vi seglade gennaker mer än ett dygn i sträck innan vi tog ner den när vinden ökade. Sista dygnet fick vi mycket regn och ganska mycket vind 10-15 m/s. Vi seglade fort, 6-7 knop och surfade 8-9 knop på vågorna. Regnet vräkte ner akterifrån så det blev riktigt blött och kallt.

På kvällen den 6 juni kom vi fram till Lajes marina på ön Flores. Det var mörkt och regnigt men trots en väldigt liten hamn gick det bra eftersom våra vänner på svenska båten Bengt tog emot oss. Vår österrikiska vänbåt Anima IV flyttade sig och la till utanpå oss så vi fick plats vid kaj (han har en mindre båt så vi kunde inte ligga utanpå hans båt).

Lite fakta från överseglingen:

2457 nm blev den seglade sträckan (alltså gick vi en omväg på 270 nm)
19 dygn och 11 timmar tog överseglingen
5,3 knop blev snittfarten
55 timmar gick vi för motor (vid för lite vind)
3 segelbåtar såg vi på hela tiden
3 gånger såg vi valar
7 dagar fick vi besök av delfiner
2 flygfiskar störtade på däck
10 grader sjönk vattentemperaturen 28-18°C
Det blev en lugn och fin översegling

Här kommer bilder…

Härlig segling
Häftig himmel
Glöd i horisonten
Nedladdad väderfil. Vi är vid det gröna märket och ska till det röda. Vi försöker balansera mellan högtryck med lite vind (söder om oss)och lågtryck med mycket vind (norr om oss).
Nappar, näe tång på kroken
Portugisisk örlogsmanKladdkaka med bananDelfiner bredvid båtenKreativ champagneglashållare (halvvägs)Härlig gennakerseglingStilla hav, inte en krusning, mitt på atlanten Tapas-lunch PizzamiddagDimmaDelfiner igenSista dygnet var det kallt smileyFramme i Lajes, den lilla marinan på Flores.





Atlanten 17:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sun, June 04, 2017 17:23:00
Seglingen går fortfarande fint i ganska svaga vindar. Nu har det blålila vattnet vi vant oss vid blivit gröngrått, nästan som hemma, och så har vi fått dimma. Annars har vi haft varma sköna dagar men kalla nätter (långkalsonger på, det är ju bara 20 grader). Det händer inte så mycket här, dagarna rullar på. I morse när vi skulle sätta gennakern fastnade den i "strumptratten" och det blev en ganska stor reva som vi nu precis lagat med spinnakertejp (nu är tejpen slut). Det enda segel som vi inte bytt sedan vi köpte Angelina är gennakern. Vi tänkte att den används inte så mycket och bara i lätta vindar så den gamla duger nog. Det har visat sig vara helt fel då vi använt gennakern väldigt mycket. Tyget är nu sprött av uv-ljus, så vi får köpa mer spinnakertejp på Azorerna och ett nytt segel när vi kommer hem, alternativt tejp för att täcka de ytor på seglet som inte redan är tejpade. Position 4/6 12:00 UTC 36.55N 36.47V Vattentemp 19 gr (brrrrrrr)

Atlanten 15:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sat, June 03, 2017 20:07:14
Två dygn med lite vind. I går hade vi inte en krusning på vattenytan samtidigt som vi hade höga dyningar från tre olika håll uppemot 3-4 m höga. En overklig kombination. Tur att dyningarna är långa. Den sydliga rutten vi hållit de senaste dygnen har medfört 20 timmar motorgång varvat med långsam segling och gennakersegling. Att ruttvalet var bra visade sig då vi fick ett mail från våra kompisar på Tacoma som ligger ca 200 NM före och lite mer norr om oss. De hade haft en dag med 9-13 m/s snett framifrån och höga branta vågor emot. De senaste två dygnen har vi sett två andra segelbåtar - på riktigt, inte bara på AIS:en. Tidigare har vi bara sett lanternorna från två andra segelbåtar på två veckor. Det är lättare att se få se valar än segelbåtar här på Atlanten. Men det är klart, de är ju större. Position 2/6 12:00 UTC 43 57N 40 19V kög 51 gr Vattentemp 21 gr

Atlanten 13:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Thu, June 01, 2017 12:04:38
Seglingen går fortsatt fint med bra distanser avverkade varje dygn och bra väder. Det ska komma ett väderomslag med mer vind och ostlig vind lite längre norrut, så vi håller oss söder om det vädret, tills det passerat, vi vill inte kryssa mer i Atlantvågorna.

Vi har haft några fler delfinbesök, det är alltid lika roligt när de leker runt båten och tävlar i bogvattnet. Man kan ligga på fördäck ca en meter ovanför dom och se deras glädje att ha hittat en båt att leka med.

Inatt passerade vi 10000 NM seglade sedan vi lämnade hemmahamnen i Sölvesborg för snart ett år sedan. Så då blev vi ju tvungna att fira med champagne igen, stackars oss...

Planen för Azorerna är att gå till ön Flores, som ska vara en av de vackraste öarna, namnet betyder Blommor. Sedan har vi tänkt besöka flera av de 9 öarna under ca en månads tid.

Position 31/5 12:00 UTC 32.59N 44.09V
Vattentemp 22 gr.

Atlanten 11:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Tue, May 30, 2017 10:48:22
Vi har fått lite mer vind och slörar åt rätt håll i god fart. Förra dygnet snittade vi 6.0 knop och gjorde 144 NM.

Vi såg knölvalar som sprutade och hoppade högt flera gånger bredvid Angelina. När Eva tog fram kameran försvann de genast ner i djupet.

Igår passerade vi halvvägs till Azorerna och hade då 1093NM (ca 2000km) kvar. Det firades med champagne och tryffelchoklad.

Nätterna har vi delat in i fyra vaktpass 19-23, 23-02, 02-05, 05-09. Under tretimmarspassen försöker vi sova i 30 minuter därefter kollas navigationsinstrumenten, vind och segel samt ev. lanternor från andra båtar. Sedan sover vi 30 minuter igen osv. Nätterna är fuktiga och iskalla men det uppvägs av en enorm stjärnhimmel och massor av mareld i vågskvalpet från båten.

Angående Martins fråga om positionen dag 3 så stämmer den. Vi kryssade, gjorde låååånga slag och kom då långt ifrån vår planerade rutt.



Position 29/5 12:00 UTC 32.24N 49.55V
Vattentemp 22 gr

Atlanten 9:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sun, May 28, 2017 10:36:23
Seglingen går fortsatt fint i ganska svaga vindar, soligt och fint väder.
Det flyter förbi massor av Portugisiska örlogsmän, det är ett slags koloni av hydrozoer som flyter uppe på ytan med hjälp av en luftfylld "påse". De är väldigt fina, men kan brännas rejält, så vi badar inte.
Igår hade vi besök av delfiner för första gången på denna överfart. De stannade bara och lekte runt båten en liten stund, sen försvann de igen. Man tycker de borde vilja leka länge, det är glest mellan båtarna här ute.


Position 27/5 12:00 UTC 31.14N 54.46V
Vattentemp 23 gr
Lufttemp 22 gr (kl 3 på natten)
Lufttemp dagtid 30 gr

Atlanten 7:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Fri, May 26, 2017 15:04:46
Två dygn med fin segling i rätt riktning. Senaste dygnet kög 60 gr fög 5-6 kn i 5-6 m/s strax för om halvvind. Lugn sjö.

Det har blivit betydligt kallare i luften och bara 24 gr i vattnet. Luvtröjor har letats fram för nattpassen. Man känner sig påpälsad efter 6 månader i badkläder.

I går mognade alla våra bananer - Samtidigt! Trots inköp av gröna bananer på olika ställen och vid olika tidpunkter. Kladdkaka med banan till lunch, långfil och banan till frukost.

Vi har börjat fiska. Tyvärr är det enda vi fått hittills ett stort antal ruskor Sargassotång.
Någon som har recept på tillagning av Sargassotång, med eller utan banan?



Position 25/5 12:00 UTC 28.40N 58.13V
Vattentemp 24 gr

Atlanten 5:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Wed, May 24, 2017 10:44:11
Efter 5 dygns kryssande har vinden äntligen vridit så vi kan segla önskad kurs.
På dessa dygn har vi seglat 622 NM vilket tagit oss 475 NM mot målet.
Alltså en omväg på 150 NM pga vind och strömmar emot.

Hittills har vi sett två andra segelbåtar och tre fartyg på avstånd.
Det ena fartyget, från Filippinerna, anropade oss på radion.
Det var en pratglad kille som hellre ville ut och segla med sin fru än att vara ute 9 månader till havs med 20 andra killar.
Han hade varit i Sverige och hade massor med frågor om vår segling.

Hittills har vi haft mestadels soligt väder och bara enstaka regnskurar.

Tack för alla kommentarer på bloggen. Vi kommer åt dessa via satellit och uppskattar att läsa dem. Tyvärr kan vi inte svara på kommentarerna.

Position 23/5 12:00 UTC 22.26N 60.25V
Kög 50gr fög 5.5knop vind 6.5m/s

Atlanten 3:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sun, May 21, 2017 19:55:39
Seglat vidare norrut på bidevind. Gjort ett slag på morgonen och går nu rakt österut.
Andra dygnet gick som vanligt i trötthetens tecken och vi sov nästan hela tiden i omgångar.
En flygfisk hittades på däck i morse. Det är det mest spännande hittills.

Position 21/5 12:00 UTC 23:37N 62:52V
Vind 7-11 m/s
Vattentemp 26gr

Atlanten 1:a dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sat, May 20, 2017 17:41:23
Nu är vi på väg lite, senare än planerat, och har seglat ett dygn.
Seglar bidevind 4-7 knop norrut.
Planen är att gå upp till 31N 56V innan vi svänger av österut mot Azoererna.
Den nordostliga vinden tvingar oss lite längre västerut än planerat.

Position 19/5 12:00 UTC 19.44N 62.52V

Vattentemp 28 gr, djup > 6000 m