S/Y Angelina

S/Y Angelina

Segling med Angelina

Här kan du följa våra seglingsäventyr med S/Y Angelina.


MMSI 265733830
Anropssignal SE7483

Gotland

Sommaren 2018Posted by Eva Thu, July 12, 2018 21:57:33

Den 2/7 lämnade vi Klaipeda efter att ha väntat på att vind och vågor skulle lägga sig något.

Det var ändå mycket sjö kvar och ganska mycket vind i början och motvind. Det blev en snabb och skumpig färd, de första 10 timmarna snittade vi 6,5 knop trots kryss i gropig sjö. Sedan minskade vinden något och vi fick en fin nattsegling och även nästa dag blev det fin segling. Vi la till i Burgsvik på södra Gotland efter 171 nm vilket tog 1 dygn och sex timmar. Bakom oss i den lilla hamnen låg en segelbåt som brutit masten i den hårda vinden två dagar tidigare (anledningen till att vi stannade några dagar extra i Klaipeda).

Nästa morgon fick vi lift till affären med hamnkapten, för lite matinköp. Sedan kryssade vi vidare till Stora Karlsö.

Där la vi till på turbåtens plats. Det gick bra eftersom vi kom dit efter sista båten för dagen gått. Vi gick en långpromenad på ön och tittade på grottor, fåglar, fyren och Linné´s ask.
Fågelskådare
Tordmuleoch sillgrisslor i massor
Grottan "Stora Förvar"
Linnés Ask

Vidare seglats norrut mot Gotska Sandön där vi ankrade upp tidigt på morgonen efter en fin nattsegling, i början långsam kryss men sedan härlig slör i god vind på platt vatten.
Vi passerade Visby
0ch fick en fantastisk solnedgång

Vi ankrade på sydsidan av ön, så nära området med ankringsförbud (i vårt sjökort) som möjligt för att få lite sjölä. Vi sov några timmar innan vi tog jollen in för att utforska ön. Mycket sand, öde stränder, tallskog, orchidéer, myror och sälar. Det blev en lång promenad, 19 km innan vi var tillbaka vid jollen igen.

Långa fina folktomma stränder
En del vägar var tunga att gå påBakom planket fick man skåda sälarOrchidéer
Tallskog
Nästa morgon seglade vi vidare mot fastlandet.





Klaipeda, Liauen

Sommaren 2018Posted by Mats Tue, July 10, 2018 12:42:04

Vi lämnade Kalningrad kl 02:50 (broöppningen kl. 3 för de i den inre marinan) på morgonen för att gå till Litauen. Först 20 NM för motor genom kanalen till Baltijsk där vi skulle klarera ut och sedan ytterligare 80 NM till Smiltynes Jachtklubas där vi skulle ligga under Klaipedabesöket. Vi angjorde marinan kl. 3 på morgonen. Det tog tid p.g.a. motvind. Seglad distans blev 125 NM istället för beräknade 100 NM.


Dagen efter blev det sightseeing, först till fots i staden och sedan med buss ut på landsbygden. Guiden berättade att Klaipeda betyder ”horrific footprint” och mycket i Klaipeda handlar om att lämna sina ”fotspår”.

Det blev besök på Ventes Rages, en ornitologisk station och museum. Därefter färja över Lagunen till Kuriska Näset med besök på sanddynerna och Thomas Manns sommarstuga.


På kvällen bjöd den Litauiska delegationen på avslutningsmiddag i marinan.

Eva tillsammans med reportern Niklas från På Kryss och Jacob från Bornholm. Niklas var med från Gdansk till Kaipeda för att skriva om eskadern.
Dagen efter skulle vi segla på lagunen till Nida. De som inte ville segla med egen båt, det blåste 22 m/s, kunde följa med på ett historiskt segelfartyg som förr användes på lagunen. Angelinas djupgående var för stort så det blev fartyget för oss och buss tillbaka.


Vi blev kvar ytterligare två dagar på marinan p.g.a. hård vind från fel håll innan vi kunde sätta kurs mot Gotland. Tiden ägnades åt strandpromenader och ölprovning.





Kaliningrad, Ryssland

Sommaren 2018Posted by Mats Tue, July 03, 2018 23:47:44

Inklareringen till Ryssland görs i Baltijsk som är Rysslands västligaste stad och ligger vid Baltijska sundet på Wislanäset.

Efter att ha fått tillstånd via VHF att gå in i sundet gick vi till Border Control dit vi blev ledsagade av kustbevakningen.

Inklareringen gick förvånansvärt smidigt där 6-8 personer från olika myndigheter kollade visum, pass och båtpapper, ställde massa frågor och genomsökte båten m.m. Alla var glada och trevliga och två pratade engelska vilket underlättade då vår ryska har vissa brister.

Kaliningrad ligger en bra bit in i landet. Man kommer dit via en 40 km lång kanal som börja i Baltijsk. Det var seglingsförbud i kanalen så det blev motorgång 4 timmar in till Kaliningrad. Kanalen kantades av många krigsfartyg, gamla nedlagda fabriker, nya och gamla kraftverk och pampiga lagerlokaler.


Det finns två marinor inne i Kaliningrad. Den lite modernare, Marina of the Museum of World Ocean hade tillgång till dusch. För att komma dit var man tvungen att passera en bro och kraftledning med 17,9 meter fri höjd. Vår mast är 17,5 meter inkl. VHF-antenn. Strax innan vi skulle passera kraftledningen fick vi besked om att det var högt vattenstånd, +0,35 meter. Det skulle ge oss en marginal på 5 cm varför vi stannade vid den lite mer omoderna Fish Boat Marina.

Marina of the Museum of World Ocean

Bron och kraftledningen

Fish Boat Marina

Hamnplanen på Fish Boat Marina såg ut som baksidan på en gamal bilverkstad

Men utsikten åt andra hållet var desto vackrare

Arrangörerna hade ordnat ett fullspäckat program med sightseeing tills fots och med buss, besök på museum och fotbolls-VM.

Busstur till badorten Svetlogorsk

Bärnstensbrytning

Sångtävling på bussen. Danmark vann med låten Bornholm Bornholm

Sightseeing på stan till fots bland kyrkor

och statyrer

Bargata längs kanalen med tillfälle till en elvaöl

Våra nya tyska vänner på båten Seewolf, en HR 42F

I Kaliningrad spelades några av VM:s fotbollsmatcher. Vi lyckades inte få tag i biljetter till matchen Spanien-Marocco men såg den på storbilds-TV på Fan Fest tillsammans med flera tusen andra fotbollssupporters. Eva snackade in oss på VIP-området så vi kunde äta och dricka under matchen.

Fotbolls VM:s maskot (till höger)

I väntan på att fotbollsmatchen skulle börja spelade en blåsorkester gamla fina hårdrockklassiker.

Vi gick tillbaka till Fan Fest området dagen efter för att se matchen mellan Danmark och Frankrike. Inte samma drag denna dag.



Polen

Sommaren 2018Posted by Eva Mon, July 02, 2018 09:57:32

Framme i Leba i Polen blev vi mottagna av en svensk Hallberg-Rassy som visade sig känna Angelinas förra ägare och av det Tyska TV-teamet som genast bjöd med oss på en utflykt nästa dag.

Utflykten bar av till en känd jättestor sanddyn nära Leba dit vi åkte först med taxi sedan elbil sista biten. Sanddynen ligger på ett näs mellan Östersjön och en polsk sjö. Det var kul att se och var en fin vandring upp på de höga sanddynerna.

Innan vi kastade loss ”lånade” vi ut ett sjösjukeplåster till den stackars tyska reportern som legat sjösjuk hela seglingen från Bornholm till Polen.

Svaga vindar när vi startade seglingen men plötsligt ökade vinden till 18 m/s och regnet vräkte ner. Vi hann precis få ner Storseglet för att inte ha för mycket segel vid så mycket vind. Det blev en bra snabb segling 15-16 m/s på slör/läns ända in i hamnen i Hel, beläget längst ut på Helhalvön. I hamnen var det nästan lika mycket vågor som utanför då det är öppet under pirarna. Vi fick hjälp att lägga till av den danska båten Alpha med Lars, Jacob och det tyska TV-teamet ombord, de kom i hamn precis före oss. Det blev en angörings både på Angelina och på Alpha innan vi stupade i säng.

TV-teamet in action

Efter sovmorgon och frukost gick vi en långpromenad längs stranden på östra Helhalvön.
Efter lunch seglade vi vidare till Gdansk.

På väg in i Gdansk.

Midsommarfirande i väntan på broöppning.

Direkt när vi angjort gick vi till Night Market, en festplats med olika maträtter och öl (där vi fortsatte midsommarfirandet tillsammans med våra danska vänner, TV-teamet och arrangörerna.

Marina Gdansk

Nästa dag, lördag, gick vi och tittade på Gamla Stan i Gdansk, riktigt fint.

Kanske man ska ha en soppa till lunch…

Men se upp för parkeringsböter (de sätter ”fotboja” runt däcket)

Kl 18 var det samling för Polsk välkomstkväll med mat och öl (och Rally-briefing). Vi är 22 båtar som deltar i Regattan, en svensk, en dansk, en polsk, en litauisk och resten tyska båtar. Dessutom en svensk reporter från tidningen ”På Kryss”, ett par polska fotografer, arrangörer, det tyska TV-teamet m.m.

På kvällen var det Fotbolls-VM match Sverige-Tyskland som vi fick se på en storbilds-TV på hotellet. Vid halvlek var vi Svenskar och Danskar glada då Sverige ledde med 1-0, länk till På kryss, men tyvärr slutade matchen 2-1 till Tyskland.

Tidig söndagsmorgon, avsegling kl 03.55 eftersom bron öppnar 04.00 för oss. Regn och åska när vi lämnade Gdansk denna morgon. Sedan blev det en fin segling mot Kaliningrad.





Bornholm

Sommaren 2018Posted by Eva Sun, July 01, 2018 11:25:18

Äntligen semester och segling igen. Denna sommar ska vi vara med på något som heter South Coast Baltic Rally. Det är ett arrangemang som drivs gemensamt av hamnarna i norra Tyskland, Bornholm, Polen, Kalingrad, och Litauen, och sponsras med EU-pengar. Totalt 22 båtar ska vara med i år från och med Gdansk.

Det tjuvstartar i Svaneke på Bornholm måndagen den 18 juni kl 19. Lördagen den 16 juni seglade vi från Stärnö Vindhamn i lätta vindar, motvind. Det blev kryss hela vägen till Christiansö, seglad sträcka 76 nm i stället för 50 om vi sluppit kryssa. Ganska mycket vind när vi angjorde hamnen på Christiansö i mörker kl 02 på natten.

Vi stannade hela söndagen på Christiansö och fick en fin dag där, promenerade runt ön och tittade på fåglar, sälar och grodor.

Vi förstår oss fortfarande inte på den danska sopsorteringen????

På måndagen seglade vi till Svaneke där vi la till i ytterhamnen. Kl 19 var det dags för Välkomstmiddagen med den danska kommittén. En fantastisk middag på en uteservering i en gammal båt i Svaneke hamn. Det var två tyska båtar, en dansk båt, och vi som är den enda svenska båt i denna regatta. Dessutom var det tre tyska arrangörer, en dansk fotograf och ett tyskt TV-team (tre personer).

Svaneke hamn:

Tisdagen bjöds vi på en Gourmet-tur på Bornholm. Vi åkte med två snabba motorbåtar till tre hotell/restauranger på ön (Melsted, Stammershalle och Vang), där vi fick mat och dryck. Det blåste ganska mycket så det blev en studsig färd med ribbåten vi åkte, det var kul men något blött. Maten var fantastisk, en förrätt med pilgrimsmussla på första stället och olika smörrebröd på det andra och sist smårätter á la Bornholm.


Onsdag morgon lämnade vi Svaneke för att segla vidare mot Polen. Lite vind och medvind när vi började segla så vi satte gennakern (nyreparerad hos Hamel) och seglade med god fart.
Vinden ökade efter hand, plötsligt hördes ett brak och gennakern låg i vattnet, den hade spruckit från toppen och ända ner längs båda kanter så den bara hängde ihop i nederkanten. Det blåste då ca 9 m/s, vilket tydligen var för mycket för vår gamla solblekta trotjänare. Sedan fick vi en bra segling vidare mot Leba i Polen där vi kom i hamn kl 22 efter 89 nm.