S/Y Angelina

Segling med Angelina

Här kan du följa våra seglingsäventyr med S/Y Angelina.

MMSI 265733830
Anropssignal SE7483

9 dygn från Azorerna

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Wed, July 19, 2017 21:50:56

Äntligen vind från rätt håll, dock kanske lite mer än önskat för att passera Biscaya. Efter ett halvt dygn med stiltje och motorgång seglar vi sedan i natt halvvind 10-15 m/s. Det går undan, sällan under 7 knop. Ganska höga vågor samt sol och regn om vartannat. Vinden ska, enligt prognosen, hålla i sig ett dygn till för att sedan öka lite till innan det mojnar ordentligt. Gissar på knappt tre dygn kvar till Guernsey. Vi får nya prognoser två gånger per dygn och de ändras från gång till gång vilket ökar spänningen :-)

I natt fick vi sällskap av en trött stormsvala som kom och vilade ett par timmar på durken i sittbrunnen.

Position 19/7 13:00 UTC 46 12N 09 35V

6 dygn från Azorerna

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Mon, July 17, 2017 09:37:07
Vi kryssar vidare mot Guernsey. Efter att ha kryssat i sex dygn börjar vi tröttna på att allt lutar 20-35 grader hela tiden så att det är svårt att göra saker. Vi har därför gått norrut eller nordväst (blir det ju) och nu kommit upp till stiltjet där vi gått för motor några timmar medan vi passat på att duscha och ha det skönt i solen.

Vi hade nyss besök av en flock delfiner som hoppade högt och visade upp sig. Om några timmar har vi seglat halvvägs och då blir det traditionsenligt bubbel. Nu går vi österut igen och imorgon har prognoserna lovat vridande vind så vi slipper kryssa.

Position 16/7 13:00 UTC 43 35N 16 20V

4 dygn från Azorerna

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sat, July 15, 2017 12:27:46
Den traditionella rutten från Azorerna till Engelska Kanalen är att först gå norrut till 45N och därefter styra ONO. Ett stort stiltjebälte norr om Azorerna medförde att vi i så fall skulle varit tvungna att gå tre-fyra dygn för motor innan vi skulle få vind för att kunna sätta kurs mot Engelska Kanalen.

Vi valde att istället gå en rutt söder och öster runt stiltjebältet. Vi har bra vind men tyvärr rakt i nosen. Det innebär att vi kryssar mot NO, med bogen växelvis mot Lissabon och Grönland. Det går sakta i färdriktningen men vi seglar i alla fall.

Vi har inte börjat fiska än, men snart är det färska köttet uppätet och då ska draget i vattnet.

Position 14/7 13:00 UTC 41 31N 17 37V

2 dygn från Azorerna

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Wed, July 12, 2017 17:26:51
Avsegling från Ponta Delgada på Sao Miguel den 10/7 kl 13. Sedan har vi haft två dygn med bra segling för bidevind. Vi har kunnat gå en ganska bra kurs men har nu behövt styra nästan rakt österut. Enligt väderprognoserna får vi gå österut något dygn innan vinden vrider så vi kan komma i önskad riktning igen.

Igår såg vi två Kaskelotvalar som följde båten och simmade på kollisionskurs på vår läsida. Eftersom det inte går att styra bort från dom då om de kommer för nära startade vi motorn, då stannade de upp och försvann akterut.

Position 12/7 13:00 UTC 40 21N 21 37V kög 85gr

Atlanten 17:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sun, June 04, 2017 17:23:00
Seglingen går fortfarande fint i ganska svaga vindar. Nu har det blålila vattnet vi vant oss vid blivit gröngrått, nästan som hemma, och så har vi fått dimma. Annars har vi haft varma sköna dagar men kalla nätter (långkalsonger på, det är ju bara 20 grader). Det händer inte så mycket här, dagarna rullar på. I morse när vi skulle sätta gennakern fastnade den i "strumptratten" och det blev en ganska stor reva som vi nu precis lagat med spinnakertejp (nu är tejpen slut). Det enda segel som vi inte bytt sedan vi köpte Angelina är gennakern. Vi tänkte att den används inte så mycket och bara i lätta vindar så den gamla duger nog. Det har visat sig vara helt fel då vi använt gennakern väldigt mycket. Tyget är nu sprött av uv-ljus, så vi får köpa mer spinnakertejp på Azorerna och ett nytt segel när vi kommer hem, alternativt tejp för att täcka de ytor på seglet som inte redan är tejpade. Position 4/6 12:00 UTC 36.55N 36.47V Vattentemp 19 gr (brrrrrrr)

Atlanten 15:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sat, June 03, 2017 20:07:14
Två dygn med lite vind. I går hade vi inte en krusning på vattenytan samtidigt som vi hade höga dyningar från tre olika håll uppemot 3-4 m höga. En overklig kombination. Tur att dyningarna är långa. Den sydliga rutten vi hållit de senaste dygnen har medfört 20 timmar motorgång varvat med långsam segling och gennakersegling. Att ruttvalet var bra visade sig då vi fick ett mail från våra kompisar på Tacoma som ligger ca 200 NM före och lite mer norr om oss. De hade haft en dag med 9-13 m/s snett framifrån och höga branta vågor emot. De senaste två dygnen har vi sett två andra segelbåtar - på riktigt, inte bara på AIS:en. Tidigare har vi bara sett lanternorna från två andra segelbåtar på två veckor. Det är lättare att se få se valar än segelbåtar här på Atlanten. Men det är klart, de är ju större. Position 2/6 12:00 UTC 43 57N 40 19V kög 51 gr Vattentemp 21 gr

Atlanten 13:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Thu, June 01, 2017 12:04:38
Seglingen går fortsatt fint med bra distanser avverkade varje dygn och bra väder. Det ska komma ett väderomslag med mer vind och ostlig vind lite längre norrut, så vi håller oss söder om det vädret, tills det passerat, vi vill inte kryssa mer i Atlantvågorna.

Vi har haft några fler delfinbesök, det är alltid lika roligt när de leker runt båten och tävlar i bogvattnet. Man kan ligga på fördäck ca en meter ovanför dom och se deras glädje att ha hittat en båt att leka med.

Inatt passerade vi 10000 NM seglade sedan vi lämnade hemmahamnen i Sölvesborg för snart ett år sedan. Så då blev vi ju tvungna att fira med champagne igen, stackars oss...

Planen för Azorerna är att gå till ön Flores, som ska vara en av de vackraste öarna, namnet betyder Blommor. Sedan har vi tänkt besöka flera av de 9 öarna under ca en månads tid.

Position 31/5 12:00 UTC 32.59N 44.09V
Vattentemp 22 gr.

Atlanten 11:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Tue, May 30, 2017 10:48:22
Vi har fått lite mer vind och slörar åt rätt håll i god fart. Förra dygnet snittade vi 6.0 knop och gjorde 144 NM.

Vi såg knölvalar som sprutade och hoppade högt flera gånger bredvid Angelina. När Eva tog fram kameran försvann de genast ner i djupet.

Igår passerade vi halvvägs till Azorerna och hade då 1093NM (ca 2000km) kvar. Det firades med champagne och tryffelchoklad.

Nätterna har vi delat in i fyra vaktpass 19-23, 23-02, 02-05, 05-09. Under tretimmarspassen försöker vi sova i 30 minuter därefter kollas navigationsinstrumenten, vind och segel samt ev. lanternor från andra båtar. Sedan sover vi 30 minuter igen osv. Nätterna är fuktiga och iskalla men det uppvägs av en enorm stjärnhimmel och massor av mareld i vågskvalpet från båten.

Angående Martins fråga om positionen dag 3 så stämmer den. Vi kryssade, gjorde låååånga slag och kom då långt ifrån vår planerade rutt.

Position 29/5 12:00 UTC 32.24N 49.55V
Vattentemp 22 gr

Atlanten 9:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sun, May 28, 2017 10:36:23
Seglingen går fortsatt fint i ganska svaga vindar, soligt och fint väder.
Det flyter förbi massor av Portugisiska örlogsmän, det är ett slags koloni av hydrozoer som flyter uppe på ytan med hjälp av en luftfylld "påse". De är väldigt fina, men kan brännas rejält, så vi badar inte.
Igår hade vi besök av delfiner för första gången på denna överfart. De stannade bara och lekte runt båten en liten stund, sen försvann de igen. Man tycker de borde vilja leka länge, det är glest mellan båtarna här ute.

Position 27/5 12:00 UTC 31.14N 54.46V
Vattentemp 23 gr
Lufttemp 22 gr (kl 3 på natten)
Lufttemp dagtid 30 gr

Atlanten 7:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Fri, May 26, 2017 15:04:46
Två dygn med fin segling i rätt riktning. Senaste dygnet kög 60 gr fög 5-6 kn i 5-6 m/s strax för om halvvind. Lugn sjö.

Det har blivit betydligt kallare i luften och bara 24 gr i vattnet. Luvtröjor har letats fram för nattpassen. Man känner sig påpälsad efter 6 månader i badkläder.

I går mognade alla våra bananer - Samtidigt! Trots inköp av gröna bananer på olika ställen och vid olika tidpunkter. Kladdkaka med banan till lunch, långfil och banan till frukost.

Vi har börjat fiska. Tyvärr är det enda vi fått hittills ett stort antal ruskor Sargassotång.
Någon som har recept på tillagning av Sargassotång, med eller utan banan?

Position 25/5 12:00 UTC 28.40N 58.13V
Vattentemp 24 gr

Atlanten 5:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Wed, May 24, 2017 10:44:11
Efter 5 dygns kryssande har vinden äntligen vridit så vi kan segla önskad kurs.
På dessa dygn har vi seglat 622 NM vilket tagit oss 475 NM mot målet.
Alltså en omväg på 150 NM pga vind och strömmar emot.

Hittills har vi sett två andra segelbåtar och tre fartyg på avstånd.
Det ena fartyget, från Filippinerna, anropade oss på radion.
Det var en pratglad kille som hellre ville ut och segla med sin fru än att vara ute 9 månader till havs med 20 andra killar.
Han hade varit i Sverige och hade massor med frågor om vår segling.

Hittills har vi haft mestadels soligt väder och bara enstaka regnskurar.

Tack för alla kommentarer på bloggen. Vi kommer åt dessa via satellit och uppskattar att läsa dem. Tyvärr kan vi inte svara på kommentarerna.

Position 23/5 12:00 UTC 22.26N 60.25V
Kög 50gr fög 5.5knop vind 6.5m/s

Atlanten 3:e dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sun, May 21, 2017 19:55:39
Seglat vidare norrut på bidevind. Gjort ett slag på morgonen och går nu rakt österut.
Andra dygnet gick som vanligt i trötthetens tecken och vi sov nästan hela tiden i omgångar.
En flygfisk hittades på däck i morse. Det är det mest spännande hittills.

Position 21/5 12:00 UTC 23:37N 62:52V
Vind 7-11 m/s
Vattentemp 26gr

Atlanten 1:a dygnet

Mot Europa igenPosted by Sofia Fransson Sat, May 20, 2017 17:41:23
Nu är vi på väg lite, senare än planerat, och har seglat ett dygn.
Seglar bidevind 4-7 knop norrut.
Planen är att gå upp till 31N 56V innan vi svänger av österut mot Azoererna.
Den nordostliga vinden tvingar oss lite längre västerut än planerat.

Position 19/5 12:00 UTC 19.44N 62.52V

Vattentemp 28 gr, djup > 6000 m

Atlanten dag 15

Mot Karibien 2016Posted by Sofia Fransson Fri, December 16, 2016 14:40:38
Position 15 december 2016 kl 19:50 UTC
11 41.714N
57 27.240V

Nu är det bara 180 NM kvar så vi saktar ner något för att komma fram i dagsljus på lördag morgon i Charlotteville, Tobago.

Luciadagen firades med hemgjord glögg och nybakade pepparkakor i sittbrunnen. Vindarna varierade upp och ner hela dagen 3-20 m/s. Vid lätt vind seglade vi med gennakern. När vinden plötsligt ökade kraftigt och ändrade riktning fastnade först ena skotet runt babords lanterna som rycktes loss och flög iväg bland vågorna. Sedan snurrade sig gennakern som en "åtta" med flera revor som följd innan vi fick ner den i strumpan. Halva natten ägnades åt att tejpa segelduken.

I dag har vi provseglat den nylagade gennakern. Den fungerade bra, nästan som ny trots de 15 lagningarna den nu har.

Vi har börjat fiska igen nu är köttet ät uppätet. Nu nappar de stora fiskarn. Igår högg bl.a två STORA svärdfiskar som hoppade högt flera gånger och ryckte vilt tills de slet sig loss. Den första tog med sig draget. Tyvärr hann vi inte få fram kameran. Det fick bli pasta med torkad skinka till middag.

I natt kom en fågel på besök för att vila upp sig på vårt mantåg. Efter en djupdykning i Peter Harrisons prisbelönta bok "Havsfåglar" kom vi fram till att det var en Vitpannad Noddy.

Atlanten dag 12

Mot Karibien 2016Posted by Sofia Fransson Mon, December 12, 2016 21:25:01
Position 12 december 2016 15:20 UTC
13 06.131N
50 57.134V

Nu har vinden ökat till 10-15 m/s. I går natt fick vi några regnskurar då ökade vinden ytterligare. Vi seglar plattläns med mesan och utspirad genua, något inrullad för att slippa att seglet slår då det gungar en hel del. Överfartens snabbaste dygn hittills, 153 NM och 6,4 knop.

Mestadels soligt väder med undantag för regnskurarna då den regnmängd som kom i Skottland under hela dygnet här kommer på fem minuter. Det ger möjlighet till en uppfriskande dusch samtidigt som däcket spolas rent från salt.

Varje morgon får vi rensa däcket från flygfisk som kraschat under natten. I morse var det sex stycken.

Livet ombord är enkelt: segla, äta, prata, sova, läsa, titta på havet och djurlivet. Senaste tillskottet till faunan är rödnäbbad tropikfågel. Samtidigt är det inte enkelt: att ta sig från ett ställe till ett annat, laga mat eller bara sitta still när allting gungar riktigt mycket. Alla småmuskler i kroppen får träning dygnet runt.

Atlanten dag 9

Mot Karibien 2016Posted by Sofia Fransson Fri, December 09, 2016 19:42:36
Position 9 december 2016 17:40 UTC
14 16.699N
44 09.362V

Nu har vi seglat drygt halva sträckan till Tobago. Vi har också passerat 6000 NM sedan vi lämnade hemmahamnen i Sölvesborg. Detta har vi firat med champagne, kex och kaviar i dag.
Tack för champagnen SSS.

I förrgår hade vi lite vind så vi passade på att stanna upp och ta ett bad. Djupblått vatten, 5000 m djupt och 28 C. Vågorna var 4 m höga men 50 m långa så det var inte så dramatiskt som det låter. Inga hajar

När fiskeförbudet tog slut och draget släpptes ut igen tog det bara 10 minuter innan en stor guldmakrill (Dorado) nappade på kroken. Den var 90 cm lång och smakade fantastiskt gott både till middag och lunch dagen efter.

Atlanten dag 6

Mot Karibien 2016Posted by Sofia Fransson Tue, December 06, 2016 17:40:08
Position 6 december 2016 kl 14:00 UTC
15 01.492 N
37 04.674 V

Dagarna går fort, nu är det bara två tredjedelar kvar till Tobago. Fortsatt lätta vindar. Seglade med genackern uppe hela senaste natten.

Vi har haft två dagar med fiskeförbud. Tonfisk och Dorado är jättegott men vi har kött som också måste ätas upp.

Det är inte mycket trafik på havet. Vi har sett en annan båt per dygn i snitt. Rekordet var i förrgår då vi såg tre stycken, varav två samtidigt. Igår blev vi anropade av en japansk trålare på en blandning av japanska och lite engelska. Antingen försökte han berätta att han hade en trål ute eller så fick vi receptet på misu-soppa utan att förstå det?

Andra advent firades med två tända ljus och glöggte i sittbrunnen.

Atlanten dag 3

Mot Karibien 2016Posted by Sofia Fransson Sun, December 04, 2016 16:06:25
Två dygn med lätta vindar och gennackersegling. Lite mer vind 8-10 m/s senaste dygnet. Vid flera tillfällen har delfiner, 20-25 st, kommit och lekt runt Angelina. Fiskelyckan är god med napp varje dag, bonito, dorado och en STOR som slet sig loss och tog med både drag och 200 m lina. Magnus fångade en flygfisk med örat mitt i natten.