S/Y Angelina

Segling med Angelina

Här kan du följa våra seglingsäventyr med S/Y Angelina.

MMSI 265733830
Anropssignal SE7483

Polen

Sommaren 2018Posted by Eva Mon, July 02, 2018 09:57:32

Framme i Leba i Polen blev vi mottagna av en svensk Hallberg-Rassy som visade sig känna Angelinas förra ägare och av det Tyska TV-teamet som genast bjöd med oss på en utflykt nästa dag.

Utflykten bar av till en känd jättestor sanddyn nära Leba dit vi åkte först med taxi sedan elbil sista biten. Sanddynen ligger på ett näs mellan Östersjön och en polsk sjö. Det var kul att se och var en fin vandring upp på de höga sanddynerna.

Innan vi kastade loss ”lånade” vi ut ett sjösjukeplåster till den stackars tyska reportern som legat sjösjuk hela seglingen från Bornholm till Polen.

Svaga vindar när vi startade seglingen men plötsligt ökade vinden till 18 m/s och regnet vräkte ner. Vi hann precis få ner Storseglet för att inte ha för mycket segel vid så mycket vind. Det blev en bra snabb segling 15-16 m/s på slör/läns ända in i hamnen i Hel, beläget längst ut på Helhalvön. I hamnen var det nästan lika mycket vågor som utanför då det är öppet under pirarna. Vi fick hjälp att lägga till av den danska båten Alpha med Lars, Jacob och det tyska TV-teamet ombord, de kom i hamn precis före oss. Det blev en angörings både på Angelina och på Alpha innan vi stupade i säng.

TV-teamet in action

Efter sovmorgon och frukost gick vi en långpromenad längs stranden på östra Helhalvön.
Efter lunch seglade vi vidare till Gdansk.

På väg in i Gdansk.

Midsommarfirande i väntan på broöppning.

Direkt när vi angjort gick vi till Night Market, en festplats med olika maträtter och öl (där vi fortsatte midsommarfirandet tillsammans med våra danska vänner, TV-teamet och arrangörerna.

Marina Gdansk

Nästa dag, lördag, gick vi och tittade på Gamla Stan i Gdansk, riktigt fint.

Kanske man ska ha en soppa till lunch…

Men se upp för parkeringsböter (de sätter ”fotboja” runt däcket)

Kl 18 var det samling för Polsk välkomstkväll med mat och öl (och Rally-briefing). Vi är 22 båtar som deltar i Regattan, en svensk, en dansk, en polsk, en litauisk och resten tyska båtar. Dessutom en svensk reporter från tidningen ”På Kryss”, ett par polska fotografer, arrangörer, det tyska TV-teamet m.m.

På kvällen var det Fotbolls-VM match Sverige-Tyskland som vi fick se på en storbilds-TV på hotellet. Vid halvlek var vi Svenskar och Danskar glada då Sverige ledde med 1-0, länk till På kryss, men tyvärr slutade matchen 2-1 till Tyskland.

Tidig söndagsmorgon, avsegling kl 03.55 eftersom bron öppnar 04.00 för oss. Regn och åska när vi lämnade Gdansk denna morgon. Sedan blev det en fin segling mot Kaliningrad.

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by von Hansen Mon, July 02, 2018 12:47:48

Hej Eva & Mats

Tak for fine billeder og fortælling.

Kunne have været spændende at være med, men som i ved kunne jeg ikke gennemføre det p.g.a. dårlig mobilitet, men det er under stærk bedring efter "reparationen".

Sikke et held at i ikke gik på kapsel grunden i Svanneke, i ved vel at der ligger en grund som er opstået af at "byrådet" der sidder på havnebænken, smider ølkapslerne i havnen.

Ser at de har flyttet marinaen i Gdansk, før lå den inden broen.

Jeg er nysgerrig: Hvor klarerede i ud af Schengen i Polen? Hel eller Gdansk?

Skal blive spændende at høre om jeres oplevelser i Baltiysk og Kaliningrad, og hvilken marina i fortøjer ved.

Hils Anton(havnechefen i Kaliningrad), hvis i møder ham.